Birkinku nebo Louis Vuittona může mít dnes každý aneb na slovíčko o padělcích …

Birkinku nebo Louis Vuittona může mít dnes každý aneb na slovíčko o padělcích … 

Dnešní článek rozebere kontroverzní téma o originálech velkých módních značek a jejich napodobeninách. Toto téma není v módě žádnou novinkou. Na trhu najdete originály za tisíce, jejich repliky i padělky neboli “fejky”. Některé jsou dokonce tiše přijímány samotnými výrobci a oni sami si je na zakázku nechají vyrábět. Tak jak to tedy je? Je nošení falešné Birkinky faux-pas nebo nejnovější móda? 

Originál, “fejk”, replika. Znáte rozdíl?

Pojďme si nejprve rozebrat jednotlivé pojmy, abychom měli jasnější představu v terminologii.

Originalitou rozumíme jedinečnost a osobitost duševně kreativní složky uměleckého, technického či jiného vytvořeného díla.

Replika je původní výtvarné dílo autora, kterým opakuje svůj vlastní originál, přičemž může mít odlišné rozměry či menší odchylky. Když jsou změny větší, jde o variantu, obměnu myšlenky.

Kopií rozumíme opakování díla ze stejného materiálu a stejným technickým způsobem jako originál. Pochází od jiné "ruky", přičemž záměrem je dosažení co největšího souladu s originálem.

Napodobeninou rozumíme napodobení hmotného díla tak, aby svým vzhledem co nejvěrněji odpovídalo originálu, přičemž na rozdíl od kopie napodobenina není vyrobena ani ze stejného materiálu, ani stejnou technologií. 

Falzum (Falzifikát) je protipólem originálu, snaží se ho napodobit, vyrovnat se mu a někdy ho i předstihnout. Falzum označuje falšování skutečné identity díla s úmyslem lhát se zištným cílem - většinou s cílem peněžního zisku. Jde o zhotovené či přetvořené objekty, které se vydávají za původní díla někoho jiného. 

Co je tedy výraz Fejk (ang. FAKE), nebo padělek?  Označuje všechny výrobky, které spadají do kategorie KOPIE, NAPODOBENINA, FALZIFIKÁT. Nepatří sem jedině replika, ta je častokrát vyrobena i samotným autorem, který použije méně kvalitní a levnější materiál, aby přibližně viděl jak bude jeho dílo vypadat a popřípadě na něm něco vylepšil. Typickým příkladem repliky jsou díla vystaveny v muzeích či exhibice. Tam se většinou drahé originály nevystavují.

Rozdíl mezi originálem a falzifikátem z hlediska skutkové a estetické hodnoty spočívá v tom, že falzum může být po umělecké stránce stejně krásné jako originál, ale chybí mu duše. Po další, i když je falzum po vizuální stránce na vlas podobné originálu, chybí mu rozměr historičnosti, který je příčinou toho, proč je originál tak ceněn. (1)

502ca7093a21bf16419ed2b238057c98

Zdroj fotografií: Pinterest.com

Rozdělení padělků

Na základě podkladů a informací uvedených v různých profesních literárních pramenů bychom s cílem určité generalizace, kategorizace a synoptičnosti mohli padělky uměleckých děl rozdělit na tři základní skupiny. První skupinu tvoří padělky, při kterých se vytvářejí dodatky na uměleckém díle, avšak tyto ničím nemění originální uměleckou hodnotu díla. Druhou skupinu tvoří padělky, kde se objektem padělání stává již estetická podstata díla, čili dochází k vytvoření zcela nového díla ve stylu daného mistra. Třetí skupinu tvoří díla vytvořená "neexistujícími", resp. vymyšlenými autory s naprostou biografií a také s patřičnou tvorbou. (1)

Fejky v pomalu v každém módním řetězci

Zcela jiná kategorie jsou nenápadné padělky. Design velkých módních značek napodobují i ​​řetězce - kdyby toto téma byla opravdu taková horká, už dávno by neexistovaly značky jako Zara, H&M, New Yorker, či jiné ikony fast fashion. Mimochodem, určitě jste si i vy všimli, že tyto obchody prodávají boty s červenou podrážkou a kabelky nápadně připomínající ikonickou Birkin či Kelly Bag.

Právě Birkinka je přitom velmi oblíbená u mnoha producentů. Originál nemá totiž logo, jen jisté znaky, takže kabelka se s různými obměnami prodává celá léta i v levnějších a méně kvalitních verzích. Nač čekat v pořadníku na originál za 12 tisíc dolarů (za nejlevnější verzi), když můžu mít kousek francouzské elegance za směšnou dvacku? Takto přemýšlejí mnozí, kteří si právě fejky kupují. Fake však nikdy nebude mít kvalitu, podpis pravého autora, nebude mít "duši", kterou jí právě autor vdechne. Originály největších módních značek nesou i nejvyšší kvalitu materiálů, prémiové kusy kůže, drahé kovy jako zlato, stříbro, hodiny zpracování a znalostí mistrů krejčích a brašnářství.

Je na každém z nás, zda je považuje za etický problém. Nosit falešné věci je dnes mnohem méně nápadné, jako kdysi. Obrovské logo přes celá záda dnes už nikoho neoslní. V mnoha řetězcích se dnes prodávají velmi podobné kousky módního oblečení jakoby vyšly přímo z přehlídkového mola. Nemají visačku návrháře, ale i tak kopírují tvary, barvy, vzory, dokonce i materiály. 

Fashion Week určuje trendy

Zatím funguje módní průmysl v principu pyramidy. Na vrcholu jsou top módní návrháři, který každou sezónu přinášejí nové známky módnosti, tedy trendy. Jejich modely jsou špičkou luxusu, nejkvalitnějších materiálů a zpracování.

Někde pod nimi jsou masový producenti, jako například Zara, Humanic, H&M, kteří se nechávají trendy z přehlídkových mol inspirovat a vyrábějí například puff rukávy či trička s ramenními vycpávkami ve velkém, protože to někdo z top módních návrhářů použil. Všichni producenti pod nimi se snaží přenést tyto trendy do svých výrobků. Kvalita a zpracování je samozřejmě na nižším levelu. 

Na konci pyramidy jsme my, spotřebitelé, kteří se rozhodnou do čeho chtějí investovat. Takto se šíří módní trendy, které nemají být nadčasové. Jejich úkolem je hvězdit na módním nebi jednu sezónu. Co se týče padělků fungují na podobném principu. Všechny vycházejí z myšlenky původního výrobku, snaží se buď úplně kopírovat originál nebo přebírají jisté prvky. Dnes může být prodejce pokutován za prodej hlavně viditelných padělků, které se vydávají za originál, tedy nosí i falešný název výrobce, falešné etikety apod.

c03ee077f5706b923a97b0c74d48e640

Zdroj fotografií: Pinterest.com

Jak rozpoznat fejky? 

Žijeme v době, kdy jsou fejky tak dobře zpracované, že i samotný výrobce má občas problém na první pohled najít rozdíl.

Prvním a hlavním znakem originality je známka, nebo kód výrobku, který si umíte u dané značky zjistit.

Druhým znakem je už samotná krabice. Luxusní kabelky se neprodávají v obyčejných kartonových krabicích. Většina z nich má dust bag, tedy první textilní taštičku ze saténu, dokonce hedvábí. Ani papír není na první pohled a dotek obyčejný. Nechybí kartičky s logem, údržbou a poděkováním od značky. Samotná krabice má své provedení a je viditelně kvalitní.

Třetím znakem je prodejce. Pokud kupujete od obchodníka můžete si ověřit jeho důvěryhodnost podle různých recenzí, jeho stránky a jiného zboží. Když se vám už napoprvé nezdá jeho byznys, nebo výrobky, ruce pryč. Při bazarových prodejcích je opět na místě být ostražitý. Pokud někdo prodává 5 stejných kabelek Louis Vuitton za směšnou cenu, zřejmě to nebude klasický zákazník, kterého prostě zboží omrzelo, ale překupník levných padělků, který se na nich snaží vydělat. 

Čtvrtým znakem je cena. Sledujte přibližnou cenu zboží, a když Vám ho někde nabídnou za desetinu té původní zřejmě tam něco nesedí.

Pátým znakem jsou znaky samotné. Pokud máte možnost živě vidět zboží, chyťte ho do ruky, sledujte materiál (kůže má specifickou vůni), logo, nápisy, provedení, šití. Pokud máte vypozorovaný originál z internetu měli byste znát jisté znaky.

Před koupí si zboží pořádně prohlédněte a rozmyslete si, zda vám všechny známky pravosti i prodejce sedí.

Originál nebo fejk? Rozhodnutí je na vás

Zde už stačí jen konstatovat, že po přečtení článku Vám bude jasné co je to originál, fejk, a že většina módních řetězců se kopíruje navzájem. Na originál můžete šetřit roky nebo si velmi podobný kousek koupit v běžném řetězci. Rozhodnutí je na vás.

 

Autor: @maria.mihac

 

Zdroje:

  1. http://82.119.102.197:8080/webisnt/fulltext/clanky/PTaP2016-4/Fal%C5%A1ovanie%20umeleck%C3%BDch%20diel%20%20JONIS%20%20.pdf
  2. https://womens-fashion.lovetoknow.com/womens-fashion-history/how-do-fashion-trends-start
  3. https://brightside.me/inspiration-tips-and-tricks/11-signs-that-will-help-you-tell-the-difference-between-a-fake-and-an-original-401510/

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení